Rolurile unui antreprenor de succes

          Trăim într-o eră în care suntem bombardați de informații din toate părțile și asta e valabil și în domeniul afacerilor.

          Deși este benefic că avem de unde alege, problema este că de multe ori tocmai cantitatea informațiilor ne poate împiedica să mai acționăm.

          Bilanț, sisteme, clienți, cultură organizațională, plan strategic, angajați, estimări, cifra de afaceri, taxe și multe altele ne sunt prezentate ca fiind cruciale pentru o firmă și asta de multe ori ne poate tăia curajul de a ne deschide sau conduce propria afacere pentru că ne simțim copleșiți.

          Cu siguranță ai auzit de nenumărate ori întrebarea: “Cine e mai important pentru o firmă: clienții, patronii, angajații, furnizorii?, iar răspunsurile sunt de multe ori diferite.

          Astăzi am pregătit pentru tine o hartă care să te ajute să înțelegi ce e important pentru fiecare antreprenor care vrea să aibă succes și mai ales pe ce e important să te axezi în funcție de rolul pe care îl ai la un moment dat.

Etapa I – de inițiere sau de naștere în care tu ca și antreprenor ești un „fel” de Sălbatic

          Aceasta este prima etapă a oricărei afaceri, atunci când aceasta ia naștere, și focusul principal pentru fiecare antreprenor sunt clienții.

          În această etapă ești la început, de cele mai multe ori singur și trebuie să le faci pe toate, însă principala ta prioritate este să vinzi, să cauți cât mai mulți clienți și din nou să le vinzi ceea ce tu oferi pentru ca firma sa existe.

          Fără vânzare nu există bani, iar fara bani o firmă nu poate exista.

          Prin această etapă poate fi demontat și mitul conform căruia ai nevoie de bani (multi) pentru a începe o afacere.

          Atâta timp cât ești bun în a vinde, această abilitate îți oferă libertatea de a intermedia tranzacțiile. De exemplu poți vinde un produs fără ca măcar să îl ai și aici un bun exemplu pe care-l cunosc este cel al unui tânăr care a vândut lapte și brânză de capră fără ca măcar să aibă aceste produse.

          După ce a strâns câteva zeci de comenzi a căutat un “furnizor”, o familie care creștea capre și care îi putea livra aceste produse și astfel și-a deschis propria afacere.

          Dacă partea de vânzare funcționează înseamnă ca firma ta trăiește și ca poți trece la nivelul următor.

Etapa II- etapa de creștere sau dezvoltare în care ai rolul de Coechipier și intermediar

          Lucrând singur, la un moment dat te vei simți copleșit și nu vei mai fi la fel de eficient.

          Atunci este momentul în care ai nevoie de oameni care să te ajute, asta dacă încă nu îi ai.

          Cel mai probabil la începutul acestei etape vei face parte în continuare din “echipa” de vânzări așa că acum ai două mari priorități: clienții și angajații. Tu vei fii undeva la mijloc.

          În această etapă, focusul tău ca și antreprenor trebuie mutat și pe angajați pentru că încet, încet ei vor fi cei mai importanți pentru tine.

          E nevoie să închegi o echipă iar pentru asta trebuie sa fii un bun coechipier dar totodată și un bun lider.

          Cu cât echipa devine mai mare cu atât mai mult focusul tău trebuie canalizat pe angajați și asta pentru că ei vor fi cei care se vor ocupa de clienți.

          Ceea ce e important în această etapă este să începi sa creezi sisteme care să automatizeze procesele din firmă și să permită trecerea de la dependența de un anumit angajat la posibilitatea ca acel om sa poată fi înlocuit fără probleme în cazul în care e nevoie.

          Dacă ai ajuns la acest nivel și compania ta funcționează după niște sisteme clare și bine definite, e nevoie să treci la etapa următoare.

Etapa III -etapa direcției, in care rolul tău este de Vizionar

          Cea mai importantă componentă a unui antreprenor este viziunea. Ea trebuie să existe de la început, să știi mereu încotro te îndrepți și cum ajungi acolo.

          În această etapă, dacă ai făcut totul cum trebuie și firma funcționează fără tine, este momentul să faci un pas în spate și să te ocupi de direcția companiei pentru că acum, mai mult ca niciodată trebuie să pui accentul pe viziune.

          Ce vei face mai departe? Cum va arăta compania ta peste 5 ani? Dar peste 10? Ce poți face diferit pentru a îmbunătăți calitatea produsului sau serviciului pe care îl oferi?

          După ce vei răspunde la aceste întrebări vei avea un plan clar care trebuie îndeplinit.

          Observă cum se schimbă sau mai bine zis transferă prioritățile unui antreprenor de-a lungul timpului.

          La început clienții sunt cei mai importanți, mai apoi clienții devin prioritatea numărul unu a celor din firmă iar echipa și funcționarea ei optimă sunt principala responsabilitate a antreprenorului.

          Dacă totul a mers bine, antreprenorul își poate canaliza energia spre viziunea firmei și echipa va reveni în mâinile celor promovați, celor aflați acum la conducere, între proprietar și angajați.

          După această etapă se poate trece și la următoarea:

Etapa IV- maturizarea și independența companiei în care devii Altruistul

          Îți poți da seama dacă ai ajuns în această etapă văzând dacă firma poate funcționa și se poate dezvolta fără intervenția proprietarului, adică a ta.

          Aici, firma trebuie să fie 100% independentă față de cel care a înființat-o și focusul tău ca și antreprenor poate fi mutat pe contribuția socială și ceea ce lași în urmă.

          În această etapă banii nu mai sunt o motivație aproape deloc. Ceea ce te motivează acum este răspunsul la întrebarea: ”Prin ceea ce fac acum, cum aș putea să contribui la o societate mai bună, să las ceva în urmă?”.

          După cum poți observa, atenția antreprenorului se mută de la etapă la etapă într-o oarecare măsură dar fără a scăpa din vedere celelalte elemente, însă pentru companie, dacă ar fi să nominalizez un element anume, clienții sunt cei mai importanți pentru că ei te țin în viață.

          La fiecare etapă există provocări și lucruri pe care ai putea să le faci pentru a le depăși. Vreau să știu în ce etapă te aflii și pe care vrei să o dezvoltăm mai mult într-un articol viitor, scrie-mi răspunsul tău într-un comentariu mai jos și voi ține cont de el.

          Dacă simți că acest material a clarificat un pic lucrurile când vine vorba de domeniul afacerilor și te-a ajutat, atunci distribuie-l mai departe.

          Ai curajul să fii tu! 🙂

TG Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *